måndag 1 oktober 2012

Bokmässan 2012 - en resumé

Jag hade någon tanke innan bokmässan att jag skulle blogga varje dag lalala… Så blev det uppenbarligen inte. Jag hade nog med att vara på mässa. Några få foton blev det i alla fall:

Seminariekö.
Kände att jag nog kommit rätt, men ändå inte.
God morgon, på fredagen.
På fredag eftermiddag började det tjocka till sig nere på mässgolvet.

Så stod Liv Strömquist jättenära och presenterade sin affisch till Göteborg filmfestival.
Älsk på Gilla förlags knappar med citat ur deras ungdomsromaner.
Tove (med spökhand). Vi har firat fem-årsjubileum i helgen. Hoppas på 500 år till, minst.
Jag har sett flera offentliga personer än jag kan komma ihåg. Ena stunden krockar jag med Lasse Berghagen och nästa står Íngrid Betancourt på en scen som jag går förbi. Helt plötsligt ser jag en jättekänd svensk manlig författare och måste tänka i två timmar innan jag kommer på att det var P. O. Enquist. Ovanför rulltrappan står Jessika Gedin och blir fotograferad. Sedan går jag på 27 seminarier som såklart också innehåller någorlunda kända människor och till sist får jag hjärtklappning och blir alldeles knäsvag av en författare som visar sig vara lite för bra för att jag ska kunna hantera det, utan istället har en black out som gör att efterföljande seminarium bara finns i mitt minne som ett töcken. Så kan det gå.

Bäst var de första dagarnas seminarier som hade med ungdomslitteratur att göra, urban fantasy och Bodil Jönsson. Jag var nöjd med allt som jag besökte även om ett par författarinnor vid varsitt tillfälle tog över seminarierna som de deltog i och avbröt och var allmänt självcentrerade. Jag kommer bara på ett (borträknat det där som jag inte ens minns) som faktiskt var tråkigt.

Nu är jag sliten efter fem dagar med ryggsäck på ryggenoch icke hälsosam decibelnivå i öronen. Har dessutom fått någon slags spänning i nacken som gör att det strålar smärta i hela bakhuvudet när jag vrider på huvudet. Aje. Det var väldigt skönt att komma hem sent i går kväll (vi snackar sent = midnatt). Nu ska jag smeka mina inköp lite och passa på att läsa när lusten äntligen kommit tillbaka efter en månads läskramp. Återkommer imorgon med sammanställning av vad jag köpt och mer ingående om vilka seminarier jag besökte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar