tisdag 30 oktober 2012

Från tisdagsdepp till feministisk teologi

När jag vaknade i morse kändes idag som världens ungefär sämsta dag. Jag kramade kudden hårt och var på gränsen till gråt. Chocken över min druknade dator igår eftermiddag övergick till ilska framåt gårdagskvällen och jag vaknade med sorg. Snacka om att gå igenom olika stadier avbearbetning.

Kom till uni och satt och kämpade med Wittgenssteins språkfilosofi och dess kopplingar till post-liberalteologins bibelsyn. Inte särskilt inspirerande alls. Speciellt inte när regnet vräker ner utanför fönstret.

Allt blev dock bättre när jag lämnade Wittgenstein och började skriva om feministisk teologi. Det är lite min grej. Jag är gravt imponerad av den feministiska teologi som på 1800-talet framförde tankar om att Gud skapade man och kvinna som jämlika varandra och att Jesus älskade män och kvinnor lika mycket. De vågade till och med kritisera Bibeln och påstå att den var orsaken till att kvinnor konsekvent missgynnats inom kristen teologi. Strongt. De ville ha till en praktisk förändring och att kvinnor skulle ha tillgång till ledande positioner inom kyrkan. Andra vågen kom i slutet av 1900-talet och då var det radikalfeministiska idéer som applicerades på teologin. Gud är könlös och maskulint laddade ord för Gud som till exempel Fader och Herre skulle rensas ut. Istället för Fadern, Sonen och Den helige ande ville man säga Skaparen, Befriaren och Livgiverskan. Insatser gjordes för att lyfta fram kvinnor i Bibeln, så som Rebecka, Sara, Rut och Maria.

Så nu har vi lärt oss något idag också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar