onsdag 10 oktober 2012

Vilda Birgitta

Jag såg just dokumentären Alla vilda om författaren Birgitta Stenberg. Det är något med Birgitta. Hon får mitt hjärta att slå hårdare i bröstet och tiden att stanna. Som om jag är förälskad i en 80-årig tant. Hennes nyfikna och varma blick som på samma gång är hård och kaxig.

Egentligen tror jag inte att vi är särskilt lika. Eller så är vi det, men lever ut på olika sätt.  Det är Birgitta som ger mig hopp om ålderdomen, en tid i livet som jag förövrigt helst vill låta bli att tänka på. Hon ger mig hopp om att min blick också ska kunna vara nyfiken genom ett helt liv. Hon är så modig. Jag önskar att jag var lika modig och självsäker som hon. Om vi skulle träffas skulle jag be henne berätta om livet, då och nu och sedan skulle vi gå på klubb och dansa. Kanske skulle jag berätta om mitt liv också, om det intresserade henne. Jag skulle fråga henne om relationer; kärlek, sex och vänskap. Och om skrivande så klart. Vi skulle nog gilla varandra.


Alla vilda ligger ute på svt play i ytterligare 27 dagar. Se den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar