måndag 28 maj 2012

Dag 17. Ett favoritcitat från en favoritbok

Så, nu gör jag som jag lovat och tar upp den här boklistan.

"Jag har en hemlighet. Efter att jag har lämnar ateljén sent på eftermiddagen, under de grå timmarna, brukar jag gå förbi huset där jag vet att hon bor. Ett par minuter varje kväll står jag där i porten mittemot, insjunken i skuggan. Ibland inbillar jag mig att jag ser något och mitt hjärta dunkar väldigt hårt. Då känns min tunna bröstkorg så trång.

Jag är medveten om att det börjar likna en besatthet, det här med att jag måste stå i den där porten varje kväll. Jag har nästan glömt hur hon ser ut. Jag skulle bara vilja se henne igen. Mina drömmar har blivit så varma sedan jag träffade henne. Men de är inte röda, mer tonade i purpur."

Ur Ut ur skuggan av Jessica Kolterjahn (2007)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar