onsdag 5 december 2012

Bokenkät

1. Ljudbok eller bok i handen? 
Just nu ljudbok. Jag är för tillfället stressad på grund av alldeles för mycket studier och finner inte riktigt tid eller ro att läsa böcker i handen. Då är ljudböcker perfekt. Rent allmänt föredrar jag nog ändå bok i handen, med tanke på att jag läser ca. 40 sådana om året jämfört med ca. sex i öronen. Men jag försvarar alltid ljudboken eftersom den underskattas av allt för många.

2. Pocket eller inbunden? 
Rent generellt föredrar jag inbunden eftersom texten ofta är behagligare och de håller sig fina längre. Pocket känns mer som slit och släng. Men det är också fördelen eftersom jag är typen som hellre läser lite och ofta och lite överallt än sträckläser hemma är det smidigt med pocketböcker som jag kan ta med mig överallt. Men som sagt: Inbunden vinner.

3. Påhittat eller verklighetsbaserat? 
Påhittat. Även om de säger att verkligheten överträffar dikten. Det enda undantaget är B-kändisbiografier. Dem gillar jag.

Av Sebastein Mesnard

4. Harry Potter eller Twilight? 
Harry Potter såklart. Har inte ens tagit mig igenom en hel Twilight-bok (har försökt mig på två av dem).

5. Fantasyvärld eller vår värld? 
Vår värld. Även om fantasy lockar mig mer och mer faller jag alltid tyngst för vardagsrealism.

6. Kindle, iPad eller annat?
Jag har inte läst något på läsplatta än. Fanfiction läser jag på datorn (eller  iundantagsfall på iPhonen, men det är väl pluttigt). Det finns ändå någonslags tanke att införskaffa någon form av läs- eller surfplatta när jag känner att ekonomin tillåter, men det står inte allra högst upp på listan än.

7. Låna eller köpa böcker? 
Låna. Det är gratis och fyller inte på den redan överfulla bokhyllan. Om jag hittar en favorit köper jag den efter att jag läst den. 

8. Bokhandlar eller online?
Online. Mest tack vare utbudet och det jämförelsevis låga priset. Men vet jag inte vad jag ska ha är bokhandel bättre. Jag impulsköper sällan böcker online.

9. Ensamstående bok eller trilogi? 
Svårt. Jag läser inte så mycket bokserier, men det är fantastisk att få följa samma karaktärer genom flera böcker. Jag får väl säga triologi trots min ringa erfarenhet av dem.

10. Tjock bok eller kort bok? 
Kort. Längden brukar inte säga så mycket om kvaliteten.

11. Romans eller action?
Romans i så fall. Men jag vet inte ens vad som menas med action-bok, kanske spionhistorier i och för sig... Romans som genre läser jag inte heller så mycket i och för sig, men bra litterära kärlekshistorier uppskattas alltid.

12. Mysa under en filt eller steka i solen?
Under filten. I solen är jag sällan.

13. Varm choklad eller latte? 
Dött lopp. Båda är lika perfekt läsdryck. 

14. Läsa recensioner eller bilda egen uppfattning?
Jag läser gärna recensioner efter jag läst en bok för att få lite bekräftelse och respons på mina tankar och känslor. De kan få mig att se saker som jag inte riktigt uppfattat. Men är det en bok som jag tyckte jättemycket eller jätteilla om spelar recensionerna så klart ingen roll.



Jag lånade den här enkäten hos Tonårsboken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar