måndag 31 december 2012

Mitt 2012


Gjorde du något 2012 som du aldrig gjort förut?
Ja jag var på begravning. 24 år tog det. Bra jobbat alla nära och kära som levt så att jag sluppit tidigare.
Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ja, Majsan. Mest hon, sedan är det väl alltid någon i periferin som är på smällen tycker jag.
Dog någon som stod dig nära?
Ja, min farmor Gunborg. Men jag vet inte hur nära vi var egentligen. Det är så dubbelt, som med många som man inte själv valt att ha i sitt liv. Vi möttes i vårt litteraturintresse och det är det som jag väljer att minnas henne mest för.
Vilka länder besökte du?
Jag var i Frankrike i våras. Älskade Paris. Annars har det varit planer som aldrig blivit av. Listan blev med andra ord kort i år med Frankrike ensam. 
Är det något du saknar år 2012 som du vill ha år 2013?
Lite lycka och lugn vore trevligt. Det har jag väl i och för sig haft i år också, men i alldeles för små mängder.
Vilket datum från år 2012 kommer du alltid att minnas?
8 augusti främst, när farmor dog. Annars 4 september när jag fick veta att Agnes kommit till världen.
Vad var din största framgång 2012?
Att jag lyckades vara mer trygg i mig själv och testa nya saker.
Största misstaget?
Det kan visa sig senare, men jag önskar att jag inte hade sårat någon.
Bästa köpet?
Min MacBook Air. Materialistiskt men sant.
Vad spenderade du mest pengar på?
Kläder. Det börjar likna ett problem.
Gjorde någonting dig riktigt glad?
Att jag har fått lära känna några härliga människor som får mig att känna mig uppskattad.
Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2012?
”Shake it out” med Florence + the Machine som jag tyckte om redan innan, men som passade väldigt bra ett år när jag ville bli starkare psykiskt, men samtidigt har brottats med ångestdemonerna alldeles för ofta. ”Du måste flytta på dej” blev min låt efter en vårbal som jag sent ska glömma. Det finns många fler: ”Heartbroken people”, ”Little Talks” och ”Closer”.
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Ledsnare tror jag. Samtidigt har jag inte tagit lika mycket skit vilket borde ha gjort mig gladare. Nej, jag har varit ledsnare. Kanske mycket på grund av vad jag tror kan vara PMDD. 
Vad önskar du att du gjort mer?
Skrivit, läst och berättat för mina vänner att jag vill vara med dem.
Vad önskar du att du gjort mindre?
Legat i sängen och varit deppig, köpt kläder, slösurfat.
Blev du kär i år?
Ja, jag är alltid kär. Det är bara objekten som skiftar.
Favoritprogram på TV?
”American Horror Story: Asylum” har levererat och SVT har lyckats som vanligt med bl.a. ”Annas Eviga”, ”Historieätarna”, ”Bergmans video” ”Det perfekta livet” och ”Kobra”.
Bästa boken du läste i år?
Eftersom jag har betygsatt alla böcker jag läst i år kan jag lista alla som fick högsta betyg: ”Stalins kossor” av Sofi Oksanen, ”Det borde finnas regler” av Lina Arvidsson, ”Utan onda aningar” av Jan-Sverre Syvertsen, ”Allt jag säger är sant” av Lisa Bjärbo, ”The perks of beeing a wallflower” av Stephen Chbosky, ”Inlåsta” av Emma Donoghue, ”dandy” av Jan Guillou och ”Niceville” av Katryn Stockett.
Största musikaliska upptäckten?
Braiga band som ”To all my friends” och ”Mumford & Sons”.
Något du önskade dig och fick?
Respekt och choklad.
Något du önskade dig och inte fick?
Ja, människor som jag ville tillbringa tid med men som inte ville träffa mig.
Vad gjorde du på din födelsedag 2012?
Det är ett år sedan (nästan). Jag minns inte. Kanske var jag ute och åt med närmaste familjen.
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Om min omgivning hade varit i balans.
Vad fick dig att må bra?
Att vara med de som jag helst är med och att skratta och dansa. Att köpa årskort på Friskis och börja träna lite mer.
Vilken kändis var du mest sugen på?
Haha. Svårt val... Får kanske skämmas lite nu, men Kristen Stewart.
Vem saknade du?
Några vänner från förr som jag är för feg för att återuppta kontakten med. 
De bästa nya människorna du träffade?
Inte så mycket att jag träffat massa nya människor utan att jag börjat lära känna folk som funnits där men som jag inte vetat så mycket om. För att nämna namn: Anna, Janna och Cecilia.
Mest stolt över?
Att jag vågade inse att något skavde och ta ett svårt beslut för att komma ur det. Och att jag vågat säga ”Jag älskar dig” när jag känt det.
Högsta önskan just nu?
Att jag ska bli befriad från min ångest och det dåliga mående som antagligen är PMDD. Dessutom skulle jag vilja ha någon att lägga huvudet mot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar