måndag 22 oktober 2012

Drömmer på franska

Det händer då och då att jag drömmer på franska. Min franska är inte alls särskilt bra, men ändå lyckas jag drömma drömmar där jag håller långa konversationer och resonemang på språket. Det jag undrar mest är om jag långt in i hjärnan faktiskt kan mer franska än jag ger sken av eller kan plocka fram i vaket tillstånd, eller om det är hittepå-franska jag drömmer. Båda alternativen känns fascinerande. För om jag nu hittar på så är det inget jag märker, för i drömmen är det verkligen franska jag pratar. Om det är så att jag bara plockar fram kunskaper som jag inte kommer åt i vaket tillstånd är det också väldigt intressant, för det borde innebära att jag skulle kunna lära mig snabbt om jag flyttade tillbaka till Frankrike eller började läsa franska igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar