onsdag 24 oktober 2012

Nya favoritfilmer

Jag har de senaste två veckorna fått två nya favoritfilmer. Båda handlar om tonår och sexualitet och vänskap. Båda har blivit jämförda med mästerverket (och filmen som formade mina tonår) Fucking Åmål, dels i mitt eget huvud men också i media. Nu börjar det nästan kännas slitet att dra den kopplingen. Filmerna jag babblar om är norska Få meg på, for faen (Ligg med mig på svenska) och svenska Bitchkram.

Att de är från Norden gör kanske att de känns närmare hjärtat, närmare hemma. Det gör mig lycklig att den här typen av filmer görs här. Filmer som tar tonåringar på allvar och som låter dem vara kåta, roliga och olyckliga. Min förståelse beror säkert just på att filmerna beskriver min egen värld. Det kommer många bra och sanna filmer om ungdomar på andra sidan Atlanten också (och från Asien) och om det varit min värld hade jag säkert haft lättare att älska dem också. 

Här bjuder jag på några klipp från filmerna: (Trailers hittas här och här.)

Tjejerna i Få meg på, för faen drömmer om framtiden:


Kristin i Bitchkram har en lista på 1000 saker som hon ska göra innan hon dör. Det här är två av dem:



Och det här med att jag gillar böcker, filmer och serier om ungdomar.. Det är bara sådan jag är. (Jag är svensklärare för sjutton! Det är en bra grej då.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar