söndag 21 oktober 2012

Erotiken

Det kan hända att jag drivits med av någon 50 shades-våg (trots att jag gav upp på just den boken efter att ha tvingat mig igenom två tredjedelar). Av någon anledning började jag i somras skriva erotik. Bakom ligger en ambition att vara litterär, men också sann och upphetsande, och det känns som om det är något som kommer ganska naturligt. Även om själva språket kan halta ibland och bli upprepande på grund av svårigheten att få ord att låta naturliga och inte fåniga, konstiga eller (alltför) porriga. Som inspiration söker jag bra erotik att läsa, men blir mest besviken när jag drar igenom klassikerna. Jag börjar inse att jag nog inte är så litterär som jag tror när jag snarare influeras starkast av fanfiction (välskriven sådan förvisso). Jag har hur som helst några alster som jag är riktigt nöjd med. Än har jag inte bestämt mig för om de ska få vara fristående noveller eller om jag ska integrera dem i något av mina romanprojekt.

Jag håller just nu på och läser Het som jag köpte på bokmässan. Det är en antologi av olika svenska författare, innehållande erotiska noveller som riktar sig till unga människor. Än så länge är det bra, lite spretigt så klart eftersom det är en antologi, men jag uppskattar hur lust och sexualitet tas på största allvar. Så om ni vill läsa något: Läs för guds skull Het (och inte 50 shades)! Eller om ni känner er lite mer som finsmakare; Vertigos erotiska klassiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar