onsdag 3 oktober 2012

Läskramp

Jag drabbas ibland av vad jag kallar läskramp. Det är när det inte känns kul att läsa och hur mycket jag än vill, känns alla böcker som jag börjar läsa tråkiga och jag läser ofta bara tjugo sidor innan jag ger upp. September var en månad av läskramp för mig, men tack vare bokmässan känner jag mig botad för den här gången.

Eftersom jag ser mig som en läsande person och tänker att andra gör det också, har jag haft svårt att förlika mig med min läskramp och den har känts som ett problem för mig. Sedan ett par veckor tillbaka har jag dock kunnat försonas med den tack vare Jessika Gedin som i Morgonpasset i P3 sa att det finns inget som är att inte vara "en läsare". Det handlar om att en väljer fel böcker i så fall. Det spelar ingen roll vad som läses, bara det läses. Nu menade hon inte riktigt samma sak som jag, det förstår jag, men jag överförde det på och botade mitt problem lite genom att börja tänka att det inte är mig det är fel på, utan felet ligger i vad jag försöker läsa när jag kommer in i de här perioderna av läskramp.

Perioder av dålig frekvens på läsning beror säkerligen också på prioriteringar. Det kräver mer energi att läsa en bok än att se ett avsnitt av en tv-serie, se en film eller hänga på tumblr och andra sociala medier. Det är dessa tre nämnda som stjäl min lästid. Det betyder inte att jag tycker att det är fel, men jag ser ändå tydligt att det är tiden jag ägnar åt dessa saker som jag hade kunnat ägna åt läsning.

Nu med en lista på tjugo reserverade böcker på biblioteket och elva som kom med hem från bokmässan hoppas jag att jag ska slippa känna att läsningen haltar. Det har jag inte tid med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar